Facturen

De elektronische factuur verplicht vanaf 1 januari 2026 – verhoogde aftrek 120%

De elektronische factuur is verplicht vanaf 1 januari 2026. Eigenlijk zeggen we beter: “Zorg dat je factureringssoftware up-to-date is en elektronische facturen kan aanleveren tegen 31 december 2025”

2025 klinkt meteen dichterbij dan 2026. Tijd voor actie dus!

Helaas is dit niet zo!

De wet van 6 februari 2024 definieert het begrip “gestructureerde elektronische factuur” die het omschrijft als een “factuur die is uitgereikt, verzonden en ontvangen in een gestructureerde elektronische vorm waarmee deze automatisch en elektronisch kan worden verwerkt.”

Een scan van een factuur die per e-mail in elektronisch formaat is verstuurd volstaat dus niet omdat deze per definitie niet elektronisch kan worden verwerkt. Een elektronische factuur is een xml-factuur die voldoet aan de Europese Peppol-norm, een protocol en netwerk waarmee ondernemingen en overheden in heel Europa facturen op een veilige manier in realtime kunnen uitwisselen.

Is dit voor iedereen zo?

De uitreiking van een gestructureerde elektronische factuur geldt voor alle in België gevestigde btw-plichtigen met inbegrip van de btw-plichtigen die onderworpen zijn aan de kleine ondernemersregeling alsook de bijzondere forfaitaire regeling voor landbouwondernemingen en leden van een btw-eenheid.

De verplichting is niet van toepassing op btw-plichtigen die enkel handelingen verrichten die op grond van artikel 44 W.Btw vrijgesteld zijn en evenmin op de forfaitaire btw-plichtigen.

Facturen uitgereikt aan particulieren en btw-plichtigen die enkel handelingen verrichten die op grond van artikel 44 W.Btw vrijgesteld zijn vallen buiten deze regeling. Aan deze hoeft geen gestructureerde elektronische factuur uitgereikt te worden.

Verhoogde aftrek 120%

Om de investeringskosten te verlichten voorziet de fiscus in een tijdelijke verhoogde kostenaftrek tot 31 december 2027 van 120%. Belangrijk: het gaat enkel om kosten verbonden aan factureringspakketten voor het opstellen, verzenden en ontvangen van elektronische facturen in een gestructureerde vorm.

Let wel! Het gaat uitsluitend om de rechtstreekse kosten voor factureringspakketten alsook de advieskosten waarvoor de kleine vennootschap of éénmanszaak opteert deze niet te activeren.

Afschrijvingen zijn dus uitdrukkelijk uitgesloten van de verhoogde kostenaftrek. Periodieke abonnementskosten komen wel in aanmerking.